לבחור בכלי נגינה רגיל או בגרסתו החשמלית?

תלמידים רבים שמעוניינים להירשם, נוהגים להתייעץ איתי ולשאול מה עדיף: גיטרה קלאסית או שאולי להתחיל ישר מגיטרה חשמלית. התשובה קצת יותר מורכבת מכן או לא ובדיוק לשם כך נועד המאמר הבא שיעשה לכם סדר בבלגן.

היום כמעט שאין כלי אינסטרומנטלי שלא קיבל את גרסתו החשמלית המקבילה. גיטרה חשמלית, סאז חשמלי (כלי נגינה מדהים אם תשאלו אותי!), פסנתר חשמלי (אחד מן הסאונדים האהובים עלי מלהקת הדלתות) ועוד ועוד..

ומה לעשות – כלי נגינה חשמליים נראים ונשמעים מרשימים יותר, בטח שעבור תלמידים שמעולם לא ניגנו קודם לכם. לא פעם נשאלתי באיזו גיטרה כדאי להתחיל לנגן, ולדעתי המציאות פשוט לא יכולה להיות שחור ולבן וישנם יתרונות וחסרונות לכל דבר.

כלי קלאסי Vs חשמלי – במה לבחור?

עלות

אם מדובר בגיטרה, אז הרי שאני ממליץ לבחור בגיטרה קלאסית כהתחלה. הגיטרה הקלאסית זולה באופן משמעותי ממקבילתה החשמלית (גיטרה פושטית עולה 300 ₪ וגיטרה חשמלית פושטית עולה כ-1000-1500 ₪) ולכן אם לא אהבתם, אז לא נורא, מקסימום הפסדתם 300 ₪ ומסרתם אותה למישהו אחר.

נוחות

עם זאת, אני ממליץ שלא לקחת את הדעה שלי בנושא אחד ולהשליך אותה על נושא אחר. כך למשל, אדם המבקש ללמוד לתופף בצורה מקצועית יכול אולי לנטות יותר לעבר התופים החשמליים ומדוע? למי שלא מכיר, תופים זה כלי שאיך נגיד את זה בצורה עדינה… "מביא בראש" והשכנים שלכם מהר מאוד יגיעו כדי להגיד לכם את דעתם הכנה והמאוד לא מנומסת. בבחירתכם בתופים חשמליים תוכלו ללמוד לנגן ולשלוט בעוצמות הסאונד ואפילו להרכיב אוזניות כדי שרק אתם תשמעו את הצליל.

שיפור

במוזיקה יש מה שנקרא ה-Feel, הדרך שבה הנגן מרגיש את כלי הנגינה. לפי דעתי בכלי שבגרסתו הקלאסית יותר, הנגנים מרגישים ומתעמתים עם כלי הנגינה ולומדים להכיר אותו בצורה הטובה ביותר. כשהכלי הוא בגרסתו הרגילה, הוא למעשה מעמיד אותנו חשופים ומאפשר לנו ללמוד מכל טעות.

כלים אינסטרומנטליים חשמליים לרוב מקלים עלינו ומשלים אותנו באשר לצליל שאנו מפיקים. בכלים בהם איכות הצליל נקבעת אך ורק על ידינו, היכולת שלנו להשתפר ולעלות על טעויות רק הולכת וגדלה.

נגישות

כלי נגינה אינסטרומנטלי חשמלי, ובמיוחד עבור נגנים מתחילים, עלול להיות מכשול שכן תמיד נצטרך לחברו למגבר חיצוני. במקום שפשוט נתחיל לנגן, עלינו לחבר את כלי הנגינה לחשמל ולעתים גם להידרש ללא מעט התעסקות עם כיוון הסאונד. אז למה זה מכשול עבור נגנים מתחילים? כיוון שהמורכבות שבדבר פוגעת במוטיבציה וכפועל יוצא מפחיתה את מספר התרגולים והחזרות במהלך השבוע.

לסיכום

כלי נגינה חשמליים יכולים לתת סאונד מצוין ולשדרג את הנגינה שלנו פלאים. עם זאת, בכל מה שנוגע לשיעורי נגינה למתחילים, אני נאמן למקור ולוקח בחשבון מגוון גורמים שעלולים לפגוע במוטיבציה של התלמידים כמו הסרבול שבחיבור הכלי והמגבר חשמל, היכולת לשים לב לטעויות בצורה ברורה יותר ולהשתפר ועוד.

תהא הבחירה אשר תהא, אני מאחל לכם שתהנו מכל רגע שבו אתם מנגנים ושתמצאו בעיסוק מרגוע, שלווה והכי חשוב הנאה. 

כתיבת תגובה