המוזיקה והשפעתה על התפתחות הילד

כיצד המוזיקה משפיעה על התפתחות הילד?

למוזיקה תפקיד חשוב בתרבות שלנו.

בסרטים, בתיאטרון, בטלוויזיה, שירי חגים, טקסים שונים, תפילות ועוד. המוזיקה היא חלק טבעי ובלתי נפרד מהיומיום שלנו.

את צלילי המוזיקה הראשונים, אנחנו שומעים כבר ברחם אמנו. קול הלמות לבה. 

כשנרצה להרגיע עולל רך, נצמיד אותו אל צד שמאל שלנו, שישוב וישמע ויחוש את המוזיקה הבראשיתית אליה צמח.

אנחנו משתמשים במוזיקה כדי להרגיע ילדים, להרדים אותם או ללמד אותם על החגים, עונות השנה, האותיות או הספרות.

במאמר "המוזיקה כשפה לעזרת הגיל השלישי" סיפרתי איך משמשת המוזיקה הן כאמצעי מניעה לאבדן כישורים קוגניטיביים ורגשיים בגיל השלישי, והן כטיפול לא תרופתי לאנשים מבוגרים שתהליך החל אצלם. 

עוד ציינתי שהשינויים הקוגניטיביים בגיל השלישי הם אמנם חלק מהליך ההזדקנות הטבעי של המוח, אך מחקרים הוכיחו שההבדל בין עוצמת ההבדלים הללו בין מבוגר אחד לאחר הוא ב"מחסני קוגניטיביות". אנשים מבוגרים שהרבו בקריאה, למדו מוזיקה והאזינו למוזיקה, נשארו חדים ועירניים גם בגיל השלישי בזכותן.

החוויה המוזיקלית והתפתחות המוח או בניית מחסני הקוגניטיביות

מחקרים מצאו כי חוויות מוזיקליות בילדות מקדמות את התפתחות המוח במספר תחומים וביניהם כישורי קריאה, רכישת שפה ואפילו שיפור הלמידה המתמטית. 

לימוד הנגינה עוזר לפיתוח צדו השמאלי של המוח – הצד הקשור לחשיבה ושפה. 

לימוד המקצבים מאפשר זיהוי תבניות ומפתח את האינטליגנציה המרחבית לקראת לימודי המתמטיקה.

המוזיקה מסייעת לילדים לפתח זיכרון, ומעודדת את התפתחות הקשב והריכוז.

הצורך לתכנן את זמני התרגול – מקנה יכולות לתכנון זמנים, מפתח מחויבות ומשמעת עצמית – שמובילים להישגים.

השימוש הרב חושי, שמיעה, קריאה , שימוש באצבעות, אחזקה נכונה של הכלי, יציבה נכונה וישיבה מול כלי הנגינה מעודדים את התפתחות המוטוריקה ומעוררים את הנפש והגוף לשיתוף פעולה. תינוק מזהה לחן של שיר ששרו לו זמן רב לפני שהוא מבין משמעותן של מילים. 

כל עולל שומע – מניע את גופו למשמע צלילי המוזיקה וכך מתפתח מבחינה מוטורית.

המוזיקה מעוררת את התפתחותם החברתית/רגשית. כשילדים שומעים מוזיקה, הם חשים בצורך להיות מעורבים בעשייה. להיות פעילים, יחד.

שמיעת או ניגון מוזיקה עם ילדים אחרים, לדוגמא מקהלה, או אפילו תזמורת כלי ההקשה בגן הילדים, מלמדת שיתוף פעולה חברתי ורגשי ועבודה בצוות.

האזנה למוזיקה מפעילה במוח את האזורים הקשורים לאמפטיה, שללא ספק תורמת לאינטראקציות חברתיות טובות יותר. המוזיקה משחררת את הורמון הדופמין (המוליך העצבי שמפעיל, בין היתר את מרכז ההנאה במוח)

הגיטרה

אני מורה לגיטרה ולכן אתמקד בכלי אותו אני מלמד. 

אתחיל בהסתייגות קלה ומכלילה. 

למרות שיש גיטרות מותאמות לילדים קטנים, אני ממליץ להתחיל לימודי גיטרה מגיל 9 ומעלה. אמנם, נתקלתי בימיי כמורה גם בתלמידים צעירים יותר שהצליחו ליהנות ולעשות חיל, אך הגיטרה עלולה להתגלות ככלי מתסכל. הידיים הקטנות מתקשות להקיף את צוואר הגיטרה. 

הפריטה על הגיטרה דורשת מיומנות מוטורית, משמעת ויכולת להתגבר על כאב. 

נגינה  בגיטרה דורשת לחיצה על מיתרים. הלחיצה על המיתרים, לפחות בשבועות הראשונים, גורמת לכאב בכריות האצבעות. הכאב אמנם הולך ונעלם עם הזמן, אבל, כשמופיע כאב כתוספת לחזרה המונוטונית על החומר הנלמד, התסכול לא קטן.

תסכול שלילדים רכים בשנים, עלול לגרום לרתיעה שתמנע מהם את ההנאה או אפילו את הרצון לחזור אל הכלי בגיל מאוחר יותר. מה גם שיכולת הריכוז גדלה עם הגיל.

מיומנות מוטורית

הנגינה על הגיטרה דורשת תפקוד שונה של כל אחת מהידיים. 

האחת(בדרך כלל השמאלית) אוחזת בצוואר הגיטרה ואצבעותיה לוחצות על המיתרים, והאחרת מונחת על גוף הכלי ופורטת על המיתרים. 

מחקרים הוכיחו  כי אצל ילדים שקיבלו שיעורי גיטרה, התפתחה המוטוריקה העדינה משמעותית יותר טוב ומהר, מאשר אצל ילדים שלא למדו לנגן. 

היכולות המוטוריות המורחבות, שיוצרת פעולת הנגינה, תורמות לשיפור ביכולות נוספות כמו ספורט, עבודות יד, אומנות פלסטית ועוד. 

קשר עין, יד וריכוז

הפריטה על הגיטרה תורמת לפיתוח קשר עין יד, שהולך ומתרחב תוך תרגול יומיומי. 

לימוד קריאת התווים או הטאבים והמרתם לצלילים על הגיטרה – מפתחים את הריכוז והמיקוד המחשבתי.

ההתקדמות מאקורדים פשוטים  או מנגינות פשוטות, לליווי שיר  או קטע מוזיקלי שלם, מקנה לילד ערכים של משמעת והתמדה. ותוך כדי כך, על הדרך, משתפר הזיכרון.

הקשבה – להקשיב לצליל המשתנה, לגובה הצליל ולשינויים במיקום הידיים, משפר את כישורי ההקשבה וההאזנה הכלליים, לא רק למוזיקה, אלא גם לסביבה

לקויות למידה

מחקרים מראים שתלמידים עם לקויות למידה שונות, מראים שיפור משמעותי בלימודים הכללים, בעקבות שיעורי גיטרה. צירוף הפעימות, הלחיצות והתרגול עושים "התעמלות" למוח ומסייעים להבנת דפוסים שונים. 

ביטוי אישי והתנהגות חברתית

הנגינה מסייעת לילדים (ובוגרים) להביא רגשות לידי ביטוי אישי. ומאחר והגיטרה היא כלי נגיש, קל להעברה ממקום אחד לאחר, היא הופכת עד מהרה, במידה לא קטנה, לסוג של חבר נוסף.

הנגינה על גיטרה מורידה את לחץ הדם ומפחיתה חרדה ותוך כדי כך תורמת לשיפור הביטחון העצמי

הגיטרה היא גם כלי חברתי. קל מאד להתנייד אתה והיא מאפשרת לילד לפתח את מעגליו החברתיים. החוויה המשותפת של אהבת המוזיקה, הקשבה למוזיקה או נגינה יחד, מסייעת לא אחת לפיתוח מערכות חברתיות ארוכות טווח ואפילו מסייעת בגישושי חיזור ראשוניים ובהצעות נישואין מרגשות.

ולסיכום

ללימוד הנגינה בכלל ושיעורי הגיטרה בפרט, יש השפעה משמעותית חיובית על התפתחותו ורווחתו הנפשית והגופנית של הילד בפרט ושל כל אדם בכלל לאורך כך חייו.

קצת עלי

שמי אוריאל אטלס, מעביר שיעורי גיטרה לילדים, בוגרים ומבוגרים.

אני מאמין גדול בלמידה שמשולבת בהנאה, ומעביר את השיעורים עם המון חוויה ותוך התאמה הן לרמת התלמיד/ה והן לסוגי השירים המועדפים עליו/ה. 

אני מזמין אתכם לקרוא עוד אודותייוכן להתרשם גם מהמלצות תלמידים.

קיבלתם חשק ללמוד גיטרה? אשמח לעמוד לשירותכם! (זמין גם בוואטסאפ)

כתיבת תגובה