כמה זמן לוקח ללמוד גיטרה

טבעי שפקטור הזמן יהיה אחת מהשאלות הראשונות שיעלו לנו בראש לקראת שיעור הגיטרה הראשון. לאורך השנים פגשתי בלא מעט תלמידים ותלמידות שביקשו לדעת כמה זמן לוקח ללמוד גיטרה, ולכן החלטתי לכתוב תקציר שיעשה סדר בבלגן.

חשוב לי לציין שהערכת הזמנים הבאה היא שרירותית במידה מסוימת וכמובן שהקצב עשוי להשתנות בין התלמידים. כישרון טבעי יכול להיות פלוס בקצב ההתקדמות, אבל אם תשאלו אותי מה שמשנה באמת הוא סקרנות, מוטיבציה, חריצות לשבת ולתרגל שוב ושוב ושוב, התמדה בהגעה לשיעורים וזיכרון טוב (אל דאגה הסעיף האחרון יכול להשתפר בזכות הנגינה! כתבתי על זה מאמר אם תרצו להרחיב את הידע בנושא, למאמר לחצו כאן). 

אז כמה זמן לוקח ללמוד לנגן על גיטרה?

החודש הראשון

החודש הראשון ייסוב בעיקר סביב הכרת הגיטרה, גיבוש אחיזה נכונה ביד הפורטת וביד שאוחזת בצוואר הגיטרה, היכרות עם אקורדים בסיסיים למתחילים, מקצבים בסיסיים, מעבר נכון בין אקורדים ולימוד שירים קלים ומוכרים.

לא מעט תלמידים מופתעים לגלות שמספיקים שבועות ספורים כדי לדעת לנגן כמה שירים. אמנם רצף  הנגינה לא יהיה מושלם, אבל נקודת הפתיחה הזו בהחלט מספקת את מי שמעולם לא נגע בגיטרה קודם לכן.

תוך התמדה על שיעור אחד בשבוע ותרגול קבוע בבית, אפשר להגיע כבר במהלך השבועות הראשונים לרמה טובה שתכלול אקורדים נוספים, מקצבים בסיסיים נוספים, פריטות סולו ומגוון שירים וקטעי נגינה.

לאחר כ-3 חודשים

בסך הכולל של שלושת החודשים הראשונים כבר תחזיקו בידע מעשי בסיסי טוב למדי. 

תכירו אקורדים פשוטים ואקורדים שדורשים יצירת גשר עם האצבע המורה על כלל המיתרים מה שיאפשר לכם לנגן מגוון רחב מאוד של שירים, תתרגלו פריטות סולו בסיסיות יחד עם טכניקות נקישה על מיתרים, תרחיבו את היצע המקצבים ותתוודאו לז'אנרים מוזיקליים נוספים (אל תהססו לבקש שירים שמעניינים אתכם).

בעוד שהחודש הראשון דורש "התאקלמות" למיתרי הגיטרה עם יצירת עור נוקשה בקצות האצבעות שיאפשר לכם ללחוץ על המיתרים ולנגן מבלי שתכאב לכם היד, החודשיים הבאים כבר יאפשרו לכם לנגן בחופשיות רבה יותר ומשם קצב הלמידה תופס תאוצה.

לאחר כחצי שנה

בשלב הזה מרבית הסיכויים שכבר תצברו וותק מסוים בתור צוות ההווי והבידור של החברים והמשפחה בפיקניקים, אירועים וסתם ביומיום.

עד השלב של 6 החודשים הראשונים כבר תספיקו ללמוד שלל אקורדים שיתנו גוון נעים ומיוחד יותר לשירים וקטעי נגינה. בנוסף תלמדו לקרוא טאבים שהם למעשה מקרא שמאפשר לנו להבין וליישם כל אקורד שמתחשק לנו וגם קטעי סולו בלי כל עזרה של מורה. הטאבים נפוצים מאוד באינטרנט ואם מתחשק לכם, תוכלו למצוא גם כאן באתר מדריך קריאת טאבים למתחילים.

בנוסף עד לשלב זה כבר נספיק להעמיק את הידע וההבנה במבנה האקורדים, פירוקם, נעבור על סולמות, נלמד קטעי סולו שונים, נתרגל קטעים מוזיקליים עם גיטרה מלווה נוספת ואימפרוביזציה.

בתום השנה הראשונה

בשלב זה השאלה כבר לא תהיה כמה זמן לוקח ללמוד גיטרה, אלא מה אני צריכ/ה כדי להשתפר בנגינה.

אחרי שנה תדעו מגוון רחב של שירים, תתחילו לזהות אקורדים בשירים משמיעה, תדעו לשלוף שירים חדשים מהאינטרנט, לבצע סולואים ברמה בסיסית טובה (אפשר להגיע גם לרמה גבוהה, כאן לתרגול אינטנסיבי יש השפעה עמוקה), תכירו אינספור אקורדים, מקצבים שונים ומהירויות פריטה משתנות.

אחרי שנה אתם כבר בהחלט יכולים להתנער מתואר הגיטריסט המתחיל ותרגישו את זה כאשר תחליטו להשתדרג עם הגיטרה ותבינו את ההבדלים באיכויות הדגמים, כשתזהו מעבר אקורדים שיסקרן אתכם בשירים שתשמעו ברדיו/יוטיוב ועוד.

עד לתום השנה הראשונה אין ספק שאפשר לצבור ידע ויכולות מעשיות ובאמת שהכל תלוי בתרגול ובתשוקה לנגן. במהלך השנה הזאת תוכלו לשלב גם לימודי תיאוריה מוזיקלית שכוללים קריאת וכתיבת תווים והבנה אמיתית של שפת המוזיקה. מדובר בנושא שהוא לחלוטין לא חובה, אך הוא בהחלט יחזק לכם את הביטחון בנגינה, ישפר את השמיעה המוזיקלית וייתן לכם הבנה מקיפה שלא מביישת מוזיקאים מקצועיים.

כמה זמן נהוג ללמוד גיטרה אצל מורה?

אין לזה מכסה אמיתית. יש תלמידים שמספיקה להם חצי שנה, יש של שנה, יש של 3 שנים ויש תלמידים שעדיין לוקחים אצלי שיעורים מפעם לפעם כבר 20 שנים ולי כבר משונה לכנות אותם "תלמידים". גיטרה ומוזיקה הם עולם ומלואו, מוזיקה מאחדת בין אנשים, יוצרת חברויות, מאתגרת אותנו, מסקרנת ומספקת המון כיף והנאה.

קצת על כותב המאמר

אוריאל אטלס, מורה לגיטרה מראשון לציון ובעל סטודיו נוסף ברחובות, בעל ניסיון של כ-40 שנים בלימוד גיטרה. 

אני מעביר בעיקר שיעורי גיטרה לתושבי נס ציונה, ראשון לציון, רחובות, באר יעקב, בית דגן והסביבה. נהנה ללמד, גיטריסט קלאסי, מעבד מוזיקלי וכותב את מה שעולה לי לראש מדי פעם עבור האתר : ).

מוזמנים לקרוא עוד אודותיי ולעיין גם בהמלצות תלמידים.

קטע נגינה

השאירו פרטים או התקשרו (זמין גם בוואטסאפ)

כתיבת תגובה