"זמר נוגה"-רחל

קורות השיר "זמר נוגה"

בשנת 2008 ערכו שידורי "קשת", מצעד של שירי ישראל מכל הזמנים.

למנצח, השיר הישראלי של כל הזמנים, נבחר השיר "זמר נוגה" למילותיה של רחל המשוררת, ללחנו של שמוליק קראוס, בביצוע שלישיית "החלונות הגבוהים" שכללה את מלחין השיר, אריק אינשטיין  וג'וזי כץ.

שניים ממבצעי השיר כבר אינם עימנו, דבר המדגיש את העוצמה של הלחן הפשוט, המילים, והביצוע.

כל זה משכיח קמעא, שזהו אחד השירים המולחנים ביותר במוזיקה הישראלית (הקלה), כשכל יתר הלחנים לא שרדו את מבחן הזמן כזה של קראוס, וזה המקום להזכיר אותם ואת מחבריהם.

ראשית, רחל המשוררת הוא כינויה של רחל בלובשטיין, שנולדה בסראטוב שברוסיה בשנת 1890.

רחל היא מהמשוררות האהובות בכל הזמנים, כשלנסיבות חייה הטראגיות השפעה עצומה על תוכן שירתה, ומכאן עוצמתם היוצאת דופן.

עם תחילת מלחמת העולם הראשונה (1914), עזבה רחל את לימודיה בצרפת, ונסעה לבקר את משפחתה ברוסיה. נסיעה זו הייתה הרת גורל, שכן מששבה לישראל עם תום המלחמה, נפרדה מאהוב  ליבה מיכאל ברנשטיין, שסירב לעזוב לישראל, וגרוע מכך, ברוסיה היא נדבקה במחלת השחפת, שנתגלתה זמן קצר לאחר שובה  למושבה דגניה.

גילוי מחלתה הוביל לגירושה למעשה מדגניה, והיא הופקרה לגורלה.

מרבית שיריה נכתבו ב-שש שנות חייה האחרונות, בהן התגוררה בתל אביב, בחוסר כל וכמעט ללא חברים.

עוד טרם מלאו לה ארבעים היא נפטרה בבית החולים "הדסה" שבתל אביב, בשנת 1931.

השיר נכתב במהלך התקופה התל אביבית, והוא כפי הנראה מכוון אל אותו אהוב שנשאר בניכר, והשיר כל הזמן עובר מתקווה להשלמה עם הגורל, כשהניגודיות נמצאת אפילו בשמו- זמר הוא שיר/פזמון קליל, לעומת המילה נוגה שמשמעה עצוב.

לחנו הראשון (כנראה) של השיר הוא של הזמר/מלחין יליד מצריים, יוסף מוסטקי.. מפגש עם מלחין אחר, נחום היימן, שידך בין הלחן בסגנון עממי בשלושה רבעים, לצמד הפרברים איתם עבד היימן, והשיר הוקלט בביצועם ב-1964. שלוש שנים אחר כך הקליטה אותו שולי נתן, וכעבור שנתיים גם כותב הלחן. גירסה זו מושמעת עדיין לפרקים ובאופן יחסי, צלחה את מבחן הזמן.

שתי גירסאות נוספות אליהן התוודעתי רק כעת, לא גילו שרידות דומה.

הראשונה, ללא תאריך כתיבה ידוע, היא של המלחין הנפלא מרדכי זעירא, שמזוהה עם ביצועיה של אסתר עופרים. לא עלה בידי להגיע לשנת ההלחנה כמו גם למי שביצע אותו ראשון ומתי, לשיר כמה הקלטות (רמה סמסונוב ואחרות), זוהי גירסה רומנטית עם תפקיד פסנתר רגשי ביותר ,בסגנון הלחנה קלאסי של המאה ה-19. המלחין נפטר ב-1968.

לחן מספר 4, אולי המפתיע מכולם, הוא של המוזיקאי, המתופף והמלחין (צירוף נדיר יחסית), זהר לוי. המלחין, יליד עיראק, ידע קריירה קצרה ומטאורית בת 10 שנים ,במהלכן הקים 3 להקות:- להקת "זהר השביעי", להקת "כף התקווה" (קשר לחלונות הגבוהים איתם גם הקליט), ועיקר תהילתו על הלהקה השלישית "אחרית הימים", מהחשובות שבלהקות הרוק שנוצרו בישראל. לוי הלחין רבים משירי חנוך לוין, את כל המחזמר "מלכת האמבטיה", ובלי ספק היה עם סגנון מיוחד, לא מתפשר, בדרך כלל לא מסחרי, ואכן כל להקה הגיעה לפירוק מהיר וחבל.

לחנו לשיר הוקלט על ידי להקתו הראשונה, כשהשירה היא של זמרת הג'אז ירדנה הדר, עוד שם שהיה חדש לי. זהו לחן בסטייל רוק/בלוז, עם עיבוד כלי נשיפה של אלכס וייס. תנאי פתיחה לא רעים, אבל השיר הועלה על תקליטון שדרים שלא צלח יפה, ותו לא, הלחן נעלם ונשכח.

ויש גם לחן מספר 5, אבל לא לגמרי.

המלחינה והמשוררת בזכות עצמה נעמי שמר, לה תמיד היה קשר רגשי וגיאוגרפי לשירת רחל, הקימה בשנות הששים רביעייה קולית על טהרת הקול הנשי, שנקראה על שמה.

ההרכב שר והקליט את שיריה, וביניהם לחן נוסף ל"זמר נוגה". כפי הנראה, המלחינה לא הייתה מרוצה מהתוצאה, הביצוע נגנז ולא הוקלט, והלחן חזר למגירה.

בשנת 1976, כתבה נעמי שמר 13 שירים למחזה "מסעות בנימין השלישי" שהוצג ע"י חבורת בימות. אחד השירים נקרא "חמישה עשר פירות" או בשם מוכר יותר "שלג על עירי", כמילות הפתיחה שלו. לצורך הלחנתו, השתמשה נעמי שמר באותו לחן שכתבה בתחילה למילותיה של רחל, והיא התאימה לו מילים חדשות לצורך המחזה.

מי שמכיר את הלחן, יכול לשיר אותו עם מילות "זמר נוגה", ולגלות את ההתאמה המושלמת, זו שלא נשאה חן בעבר.

שיר זה, זכה לעדנה מחודשת בביצועה של רוחמה רז, וקיבל אסוציאציה ירושלמית קלה, בזמן שהוא מדבר בעצם על וילנה שבליטא, בה ביקרה נעמי שמר בגיל 5, יחד עם אימה, שנסעה להתרפא שם אצל בני משפחה, שמצאו את מותם כעבור כמה שנים בשואה.

נעמי שמר שילבה בצורה יפה את זיכרונותיה ותחושותיה ממסע זה, עם הצרכים העלילתיים של המחזה.

אז זהו למעשה עוד לחן שהיה אמור להתפרסם עם מילותיה של רחל, ולבסוף הותאם למילים אחרות.

עד כאן קורות השיר "זמר נוגה", מהשירים הנוגים, מולחנים ואהובים בכל הזמנים.

על כותב המאמר

אוריאל אטלס

אוריאל אטלס, מורה לגיטרה קלאסית, גיטריסט קלאסי מקצועי ומעבד מוזיקלי.

מלמד גיטרה מזה כארבעים שנים, מעביר לימודי תיאוריה מוזיקלית ומופיע במגוון אירועים והרכבים.

אוריאל אטלס

לפרטים התקשרו:

או מלאו פרטים ואחזור אליכם:

כתיבת תגובה