חלקי הגיטרה

את שיעור הגיטרה הראשון אני נוהג לפתוח עם התלמידים במעבר מהיר על מבנה הגיטרה. רגע לפני שצוללים לנגינה עצמה חשוב שנבין כיצד הגיטרה בנויה ומה תפקידם של החלקים השונים בה. הרי קצת משונה לנגן על משהו מבלי לבצע היכרות קצרצרה. אם גם אתם שוקלים ללמוד גיטרה ומתחשק לכם להגיע עם ידע קודם במבנה הגיטרה, כאן קיבצתי הסבר קצרצר וקולע!

מבנה הגיטרה

1. מיתרים

נתחיל עם המובן מאליו. הצליל שהגיטרה משמיעה מופק מן המיתרים שנמתחים עד ליצירת טון גבוה מספיק כדי שאוזנינו ישמעו אותו.

גיטרה קלאסית למשל מתאימה לשיעורי גיטרה למתחילים שכן היא כוללת מיתרי ניילון שמגיעים בקלות למתח הרצוי להפקת הצליל הנדרש. באופן זה המיתרים שומרים על רכות מסוימת ומקלים על תלמידים מתחילים במלאכת הלחיצה עליהם בצוואר הגיטרה (מיד נגיע אליו!).

גיטרה אקוסטית זה כבר סיפור אחר לחלוטין ושם מדובר במיתרי מתכת. הם גם קשים יותר וגם נדרשים למתח גבוה יותר כדי שנשמע את הצליל. עבור תלמידים בתחילת דרכם מדובר ממש בעינוי לאצבעות ואני ממליץ בחום להתרגל קודם כל לגיטרה קלאסית.

בגיטרה חשמלית גם נעשה שימוש במיתרי מתכת אך שם מדובר במבנה אלקטרוני קצת שונה שמאפשר מתח מופחת על המיתרים ומקל על הלחיצה. אפשר להתחיל ללמוד ישר עם גיטרה חשמלית אבל שוב אני ממליץ על קלאסית – גיטרה חשמלית עולה אלפי שקלים וקלאסית למתחילים כמה מאות בודדות. אם תתחילו לנגן ותחליטו שזה לא בשבילכם, אז לא נורא.

2. תיבת התהודה

תיבת התהודה של הגיטרה היא בעצם האזור העיקרי של כלי הנגינה ובתוכה יש חלל ריק גדול. מטרתו של אותו החלל הריק הוא לספק תהודה לצלילי המיתרים ולמעשה בכך הוא מתפקד כמעין מגבר.

אם נחזור רגע לסעיף הראשון, אז גיטרות אקוסטיות שבהן נדרש מתח מיתרים גבוה יותר, בנויות עם תיבת תהודה רחבה יותר מגיטרות קלאסיות בדיוק בשל הקושי לשמוע את הצליל. גיטרות חשמליות בהן ההגברה היא אלקטרונית אינן זקוקות לתיבת תהודה, אך יש גיטרות בעלות נפחים משתנים שהמבנה הזה מספק להן גוון חמים שמתאים לז'אנרים מסוימים.

הפתח של תיבת התהודה הוא האזור שבו אנו פורטים עם האצבעות או המפרט לצורך הפקת הצליל.

3. צוואר הגיטרה

ובהמשך ישיר לסעיף 2, כיצד בעצם אנו משנים את הצלילים שאנו מפיקים עם האצבעות? כאן צוואר הגיטרה נכנס לפעולה. מדובר בעצם בחלק הכולל שריגי מתכת המחלקים את הצלילים לגבהים שונים. בעוד שהיד שבאזור תיבת התהודה פורטת על המיתרים, היד שבצוואר הגיטרה לוחצת בין השריגים באזורים השונים ובכך קובעת את גובה הצליל המופק.

בצוואר הגיטרה אנו מפיקים אקורדים ולחילופין פריטות סולו, למעשה הכל, בשילוב עם עבודת היד הפורטת.

4. מפתחות הכיוון

בקצה צוואר הגיטרה נוכל למצוא את האזור באמצעותו  מכוונים את המיתרים והוא עונה לשם מפתחות הכיוון. כאן בעצם אנחנו קושרים את המיתרים ומותחים אותם עד להגעה אל הטון הנכון. היו סמוכים ובטוחים שתוך מספר שיעורים אתם כבר תכירו את החלק הזה שבגיטרה טוב מאוד שכן בלתי אפשרי לנגן בלי לכוון כראוי.

5. גשר

המיתרים קשורים למפתחות הכיוון ומה קורה בצד השני? כאן גשר הגיטרה נכנס לפעולה והוא ממוקם בשליש האחרון של תיבת התהודה. מדובר במשטח עץ שאליו קשורים המיתרים.

כשנרצה לשים מיתרים על הגיטרה, נתחיל קודם כל בלקשור אותם לגשר ורק לאחר מכן במפתח הכיוון שמן העבר השני.

קצת על כותב המאמר

שמי אוריאל אטלס, אני מורה לגיטרה בסטודיו ברחובות שממוקם במרכז העיר ומעביר שיעורים גם בראשון לציון אצלי בסטודיו הביתי שלי. 

אני מלמד גיטרה מזה כ-40 שנים ומרגיש זכות גדולה בידיעה שלימדתי ואני מלמד מאות תלמידים ותלמידות על כלי הנגינה הנהדר הזה. מוזמנים לקרוא עוד אודותיי ולעיין גם בהמלצות תלמידים. ברחבי האתר תוכלו למצוא סרטונים שונים בהם אני מדגים מקטעים מוזיקליים שונים.

מי שמעוניינ/ת לקבל מידע על השיעורים עצמם, ניתן להשאיר פרטי התקשרות ומבטיח לחזור בהקדם.

קטע נגינה

השאירו פרטים או התקשרו (זמין גם בוואטסאפ)

כתיבת תגובה