איך לבחור גיטרה למתחילים?

המדריך לגיטריסט/ית המתחיל/ה

בחירת הגיטרה הראשונה היא צעד ראשון ומרגש בהחלטה ללמוד לנגן בגיטרה, אך בו בזמן היא גם מלווה בלא מעט התלבטויות: הידע שלנו (לפחות נכון לאותו הרגע) הוא מועט בנוגע לגיטרות קלאסיות, אקוסטיות וחשמליות וההבדלים ביניהן, ולצד זה אנחנו גם צריכים לברור בין תתי הסוגים של הגיטרות עם מותגים שונים ומאפיינים משתנים.

איך לבחור גיטרה ראשונה?

במרבית המקרים תלמידים ותלמידות בתחילת דרכם רוכשים גיטרה קלאסית וזאת גם ההמלצה שלי:

לגיטרה הקלאסית 3 מיתרים שעשויים ניילון ועוד 3 מיתרי ניילון שמצופים במתכת. הנגינה על הגיטרה מצריכה מאיתנו לפרוט על המיתרים עם היד האחת וללחוץ עליהם בחוזקה בצוואר הגיטרה עם היד השניה. במקרה של הגיטרה הקלאסית המיתרים הם נוחים ללחיצה באופן משמעותי ובכך הם מאפשרים לנו להתרגל לנגינה שמכאיבה מעט באצבעות בימים הראשונים עד שכריות האצבע מתחילות לסגל לעצמן עור נוקשה יותר.

לעומת זאת, לגיטרה האקוסטית מיתרי מתכת נוקשים בהרבה ממיתרי הניילון שמצריכים מאיתנו לחיצה חזקה הרבה יותר. אני לעתים פוגש לעתים בתלמידים שמתחילים ללמוד לנגן בגיטרה אקוסטית כשלב התחלתי ולצערי עד לא פעם למאבק העיקש שלהם כדי להצליח להפיק צליל ראשון מהגיטרה. אם אתם עדיין מתלבטים אם לקנות גיטרה קלאסית או לא, המלצתי היא שתסתכלו על הדברים כך: לימוד גיטרה צריך להיות מהנה ואם תקדישו את עצמכם יותר להסתגלות לכאב ופחות לתרגול הנגינה, המוטיבציה ואיתה הכיף ירדו פלאים.

יתרונות הגיטרה הקלאסית

הנה כמה דברים שכדאי לדעת:
  • ניתן למצוא גיטרה קלאסית בטווח מחירים רחב במיוחד. כשלב התחלתי תוכלו לרכוש גיטרה במחיר שווה לכל כיס שנע בין 250 ל-400 ש"ח בלבד. לפי דעתי חבל להשקיע בגיטרה אקוסטית או חשמלית שם המחירים כבר קופצים באופן משמעותי.
  • ניתן לרכוש גיטרה קלאסית ¾ המותאמת בגודלה לילדים (אם ילדיכם כבר מעל גיל 9 ייתכן מאוד שהם גם יוכלו כבר לנגן על גיטרה בגודל סטנדרטי).
  • הגיטרה הקלאסית היא קלה ונוחה לסחיבה. תוכלו לקחת אותה לטיולים בקלות והכי חשוב לשיעורים : ).
  • ניתן להפיק מהגיטרה הקלאסית מגוון רחב של צלילים חלקם דיי מדמים גיטרה בס. הדבר יאפשר לכם להיחשף ולהתנסות במגוון רחב של סגנונות מוזיקליים ומשם תוכלו למצוא את הטעם האומנותי האהוב עליכם. מזמין אתכם לצפות בקטעי נגינה שונים לפי בקשות תלמידים במגוון סגנונות.

דברים שכדאי לבדוק בקניית הגיטרה הראשונה

כמורה לגיטרה פגשתי לאורך השנים בתלמידים שהביאו עמם מגוון רחב מאוד של דגמי גיטרה התחלתיים עם שלל מאפיינים שונים. חלק מן הגיטרות היו מעולות עד כדי פליאה על מחירן וחלקן החזיקו בכמה חסרונות אותם אציין בדרך אגב ברשימה הבאה שתכלול קריטריונים בסיסיים לבדיקה בעת רכישת גיטרה. באשר לתקציב מומלץ להשקיע איפשהו בטווח שבין 300 ל-400 ש"ח כדי להבטיח איכות מסוימת.

  1. מרחק המיתרים – אל תוותרו על ההשוואה בין מספר גיטרות. גם אם זו הפעם הראשונה שבה אתם מחזיקים גיטרה, היו בטוחים שתרגישו בהבדלים שבנוחות כשאחד מן הפרמטרים החשובים ביותר בעיני הוא המרחק שבין המיתרים לבין צוואר הגיטרה. ככל שהמרחק הוא רב יותר כך תצטרכו להפעיל יותר לחץ, דבר שיקשה עליכם בנגינה בשלבים הראשונים.
  2. הצליל – זה נכון שמרבית הסיכויים שאתם עדיין לא יודעים להבדיל בין איכות הצליל שמופק מהגיטרה, אבל דבר אחד לא תוכלו לפספס – נסו ללחוץ על המיתרים בסריגים שונים ולפרוט. לעתים המיתרים מתוכננים גם קרוב מדי לצוואר גיטרה מה שגורם למיתרים לפגוע באחד משריגי המתכת ולהפיק צליל זמזום. הקדישו מעט זמן ועברו על השריגים בכל המיתרים כדי לוודא שאין זמזום שיפריע לכם בהמשך.
  3. מידת היכולת לכוון אותה – זהו בין הקריטריונים האחרונים ששמתי לבדיקה כי בשלבים ההתחלתיים לא תוכלו לדעת זאת לבדכם, ואם אתם מכירים מישהו שמנגן על גיטרה מומלץ שתקחו אותו אתכם לצורך הבדיקה הבאה. עקב הייצור הזול, חלק מהגיטרות מתעקמות מעט באזור צוואר הגיטרה כתוצאה מהמתח שמופעל מהמיתרים. הדבר יוצר מעין זיוף בצליל הגיטרה שקשה מאוד להתגבר עליו ומצריך כיוון תכוף של הגיטרה.
  4. המלצה: אל תייחסו חשיבות למראה – גיטרות יכולות להגיע במגוון רחב של צבעים וסגנונות והדבר ניכר בעיקר בגיטרות קלאסיות בדגמים הפשוטים. תתפלאו לגלות שלעתים קרובות דווקא הגיטרות עם המראה הרגיל, זה שהכי פחות מושך את תשומת הלב – הן דווקא הגיטרות הכי טובות. אין זה אומר שהגיטרה השחורה או הכחולה שכבר שמתם עליה עין לא תעשה את העבודה וגם פגשתי בכמה וכמה דגמים מעולים כאלו, אבל תנסו עדיין להיות אובייקטיביים כמה שניתן ולבסס את ההחלטה נטו על נוחות וצליל.

* לשיעורים הראשונים ניתן לנגן על אחת הגיטרות שלי ובהמשך לקנות אחת

קצת עלי

שמי אוריאל אטלס, אני גיטריסט מקצועי ומורה לגיטרה מזה כארבעים שנים.

את השיעורים אני מתאים לרמת התלמיד/ה תוך התמקדות בטעם המוזיקלי המועדף עליכם. בשיעורים נלמד פריטות, אקורדים וטאבים שיאפשרו לכם ללמוד כל שיר שתרצו תוך מספר שיעורים. 

אם אתם מעוניינים להעמיק את הבנתכם במוזיקה, ניתן גם לשלב תיאוריה מוזיקלית הכוללת תווים, מונחים מקצועיים ועוד.

למידע נוסף על השיעורים התקשרו:

או מלאו פרטים ואחזור אליכם בהקדם:

קאבר קצרצר לשיר המנצח של אירלנד באירוויזיון של 1970. בדומה לשיר של נטע TOY גם הסינגל הזה כיכב בראש רשימת המצעדים ודיי ניבא לכולם את הזכייה הקרבה שלו.

כתיבת תגובה