איך לקרוא טאבים ומה ההבדל בינם לבין תווים?

מדריך: איך קוראים טאבים

שתי המילים שבכותרת עשויות להישמע לנו דומות שכן שתיהן קשורות קשר הדוק עם נגינה על גיטרה, אבל גם הדמיון הזה הוא מקרי בהחלט. במאמר הבא נעשה קצת סדר בדבר ונסביר איך קוראים טאבים, על ההבדלים בינם לבין תווים ולמה לגיטריסטים מתחילים כדאי לרוב ללמוד קודם כל קריאת טאבים לפני תווים.

אז מה זה טאבים בעצם?

המושג הראשון שבו נתמקד הוא טאבים עיוות של המילה באנגלית "tablature" (טאבלאטורה). הטאבים הם אמצעי כתיבה המאפשר לנו להבין את האצבוע של האקורד, כלומר איפה להניח את האצבעות בצוואר הגיטרה בצורה ויזואלית. כמובן שמומלץ לדעת תווים, אך כשזה מגיע לשיעורי גיטרה ראשונים ההעדפה האישית שלי היא להתחיל עם לימוד אקורדים, פריטות סולו וקריאת טאבים. לטאבים מספר יתרונות ברורים:
  • אפשר ללמוד אותם מהר ללא צורך ברקע מוזיקלי כלל
  • הם נפוצים מאוד באינטרנט וקריאת טאבים מאפשרת לנו ללמוד כמעט כל שיר שנרצה
  • הם מאפשרים לנו ללמוד גם סולואים וגם אקורדים

איך לקרוא טאבים לאקורדים

להלן מבנה אופייני של טאבים כפי שנראה במגוון אתרים וחוברות לימוד (ותסלחו לי על הציור החובבני):

אקורד A

כל אחת מן השורות המאונכות היא למעשה אחד מששת מיתרי הגיטרה כשהשורה השמאלית הקיצונית מייצגת את המיתר השישי העבה ביותר, השורה הימנית ביותר מייצגת את המיתר הכי דק ויתר השורות מייצגות את שאר המיתרים על-פי הסדר הנהוג.

לצורך הדוגמה הטאב שלפנינו מייצג את אקורד A. כדי לעשות את האקורד עלינו להניח את האצבעות בצוואר הגיטרה בהתאם. המרווח הראשון מספר לנו שהאקורד כולו מבוצע על השריג השני והעיגולים מייצגים כל אחד מהמיתרים שעלינו ללחוץ עליהם. המלצתי היא שהזרת תלחץ על מיתר שני מלמטה, הקמיצה על מיתר שלישי אחריו והאמה על מיתר רביעי.

חלק מהאקורדים מצריכים מאיתנו להקפיד שלא לפרוט על מיתר מיותר שאיננו מהווה חלק מהאקורד ובמקרה הזה האיקס מסמל לנו שעלינו לפרוט על 5 מיתרים. 

איך לקרוא טאבים לסולו

ישנה דרך נוספת בה טאבים נכתבים ובעיקר כשמדובר בפריטה בודדת על מיתר כלומר סולואים. בדוגמה שלהלן ניתן לראות שכל אחד מהמיתרים נכתב בצורה אופקית ומיוצג עם אותיות כשהאות E הגדולה מייצגת את המיתר העבה ביותר כלומר מיתר שישי, והאות e הקטנה מייצגת את המיתר הדק ביותר כלומר מיתר ראשון. הדוגמה גם מייצגת את קטע הסולו הקצרצר של השיר "כוכבים דולקים על אש קטנה", בונוס קטן לחובבי המשינה שבינינו:

כל ספרה מספרת לנו שעלינו לעשות פריטה אחת, שהפריטה הזו תיעשה במיתר שעליו היא מופיעה והמספר עצמו מייצג את השריג שעליו אנחנו צריכים ללחוץ.

קצת על תווים

תו כשמו כן הוא ומטרתו לשמש לנו כסימן המורה לנו על מסר מסוים. לפי דעתי אין דרך טובה יותר להסביר מה הם תווים מאשר לומר כי הם שפה לכל דבר ועניין. כמו שלכל שפה ישנם סימנים מוסכמים שמרכיבים מילים שאנחנו קוראים או הוגים, כך התווים הם סימנים מוסכמים שמרכיבים צלילים וקטעים מוזיקליים. אם תחליטו ללמוד תווים באופן רציני גם תופתעו לגלות שיש להם ניקוד משלהם שאומר לנו  את משך הזמן של כל צליל  – מידע חיוני מאוד ובעיקר כשאנחנו מנגנים קטע אותו אנו לא מכירים היטב. המידע הזה אינו בנמצא בטאבים, שם הכל תלוי בשמיעה. במוסיקה הקלאסית למשל מקובל ללמוד מתווים ולא מטאבים.

אז לתווים חשיבות עצומה, ובכל זאת לי בתור מורה לגיטרה, יש לא מעט התלבטויות כשאני חושב במה לבחור או מה לייעץ לתלמיד או התלמידה. מאחר וקל לקרוא טאבים, הם הפתרון המידי והנוח ביותר והתווים הם נושא שמצריך למידה מאומצת אך פותחים בפני התלמידים עולם ומלואו. אם אתם רוצים להתחיל ללמוד גיטרה ומעולם לא ניגנתם קודם לכן, המלצתי היא שטאבים תהיה הבחירה הטבעית ביותר עבורכם, התווים עוד ימצאו את מקומם בהמשך אם תבחרו ללמוד גם תיאוריה מוזיקלית. הרי בסופו של דבר, מה שחשוב באמת הוא שנהנים ממוזיקה טובה וזמן איכות על הגיטרה.

מחפשים מורה לגיטרה? דברו איתי:

(אפשר גם בוואטסאפ)

או השאירו פרטים ואחזור אליכם

כתיבת תגובה