איך לשמור על המוטיבציה לנגן בגיטרה?

6 טיפים שכדאי להכיר

נגינה בגיטרה יכולה להיות כיף גדול, אבל לעתים הכיף מתעמעם קצת ונדחק לצד כשאנחנו מנסים לנגן קטע חדש ולא מצליחים לבצע אותו ברמה שלה אנחנו מצפים. הסוד (שהוא בעצם לא סוד גדול) זה להתאמן שוב ושוב אבל איך מצליחים להתגבר על משבר מוטיבציה כשדברים לא עובדים "כמו שצריך"?

בשיעורי גיטרה ובעיקר במסגרת לימודי גיטרה למתחילים אני אוהב לקפוץ עם התלמידים למים העמוקים וישר להתחיל לנגן. מצד אחד מדובר בזריקת מוטיבציה אדירה שכן זאת בדיוק הסיבה שלשמה התכנסנו, אבל באותו הזמן גם יש משך הסתגלות מסוים שבמהלכו מתקשים להוציא את הצלילים המדויקים (ואגב זה קורה גם לגיטריסטים וותיקים ואפילו בזמן הופעות!) דבר שיכול לשחוק את המוטיבציה בהדרגה. אז כדי להתגבר על משברי המוטיבציה הרגעיים, ריכזתי כמה טיפים שימושיים שיעזרו לכם לשמור על קור רוח ולחזור על הקטע המוזיקלי כשאתם מתרגלים נגינה על הגיטרה.

1. תזכרו שזה כמו אימון ספורטיבי

מי מביניכם שמתאמן וודאי מכיר את הימים שבהם אנחנו מרגישים שאפשר להתאמן שעות, מרגישים חזקים, בריאים ורעננים ומצד שני גם את הימים בהם אנחנו עייפים ותשושים ועושים את האימון הכי בסיסי העיקר שנסיים, נתחזק את הגוף כמה שניתן ונשמור על ההישגים הקיימים.

אמצו את הגישה הזאת עם הגיטרה – בימים בהם אתם על הגל, לכו על הקטעים הכי קשים ותנסו להוציא את המיטב מכם. בימים בהם אתם מרגישים שפשוט כלום לא מצליח לכם, החליטו שאתם פשוט מניחים לעצמכם קצת להירגע ולכו על הקטעים הבסיסיים יותר שקל לכם לנגן כבר. גם נגינה של קטעים בסיסיים תחזק לכם את הביטחון, תשפר לכם את היציבה עם הגיטרה ותשכלל את הסאונד האישי שלכם.

2. זה בסדר גם לא לתרגל שעות על גבי שעות

חשוב לומר שתרגול זה שם המשחק וככל שתתרגלו יותר כך הנגינה שלכם תלך ותשתפר עם הזמן, אבל מה לעשות אנחנו בני אדם ולפעמים לא מוצאים את הזמן או החשק לנגן. ההמלצה שלי, בימים בהם לא מתחשק לכם לנגן אל תוותרו אבל גם אל תהיו נוקשים מדי – במקום שעה נגנו חצי שעה, התרגלתם לתרגול נגינה למשך שעתיים? לכו על שעה.

לפעמים דווקא התרגול הקצר יותר אבל זה שתשקיעו בו יותר, הוא זה שיועיל וייתן לכם הרבה יותר דרייב ביום שלמחרת.

3. עשו זאת בצורה מסודרת

גיטריסטים רבים וזה תופס גם על מתחילים וגם על מתקדמים לא מתרגלים באופן מסודר ועקבי. זהו למעשה אחד היתרונות הגדולים של שיעורי גיטרה עם מורה שמספקים מסגרת לימודית עם בנק מטרות מסודר.

העצה הכי טובה שלי אליכם היא לייעל את הדרך שבה אתם מתרגלים ואני לא מדבר על להיצמד לשיר אחד ולנגן אותו עד שהוא ייצא מושלם, אלא על הסגנון והטכניקה בכללי. הנה כמה דוגמאות:

  • מעבר בין אקורדים – אם המעבר שלכם בין אקורד לאקורד הוא לא חלק נסו לתרגל זאת דרך מגוון שירים עד שתצליחו לבצע נגינה שכוללת מעבר נקי ונעים לאוזן.
  • מקצבים – לא מצליחים לשמור על סדר מקצב מסוים תוך כדי פריטה על אקורדים מלאים? הקפידו לשלב אותו במגוון מקטעים מוזיקליים שבחרתם ללמוד.
  • גמישות האצבעות – אם אתם מתקשים למשל למתוח את הזרת למקומות מסוימים נסו לתרגל זאת באופן מסודר יותר דרך קטעי סולו שונים שיכריחו אתכם לבצע צורות מעט יותר אקרובטיות.

4. צפו בשיר שאתם לומדים בהופעה חיה

לפעמים קשה לי לדמיין את התקופה שלפני עידן היוטיוב, עידן שבהחלט היטיב עם מוזיקאים בכל רחבי העולם שיכולים לראות המון אבל המון קטעי נגינה שונים, גרסאות שונות של שירים וכמובן הופעות חיות.

יש משהו בהופעות שמעביר אנרגיה שונה מהשירים שמוקלטים באולפן, שומעים סאונד אמיתי בלי פילטרים ובלי מגננות. אז אם יש שיר אתם ממש רוצים לנגן אבל לא מצליחים ונקלעים למשבר מוטיבציה קטן, צפו בגרסאות מההופעה – לא רק שתקבלו דרייב מחדש אלא גם תוכלו לראות מה הגיטריסט של הלהקה עושה במקטע מסוים וככה ללמוד משהו חדש.

5. שימו את הגיטרה במקום גלוי ונגיש

אני אולי משוחד אבל לפי דעתי גיטרה היא כלי יפהפה שיכול להיות קישוט נהדר לבית. תנו לה מקום של כבוד בבית באזור ריק שכבר מזמן רציתם לתת לו מראה ייחודי. אפשר אולי גם לקנות מעמד לגיטרה שיעזור לשמור עליה אבל גם יגרום לה להיראות מוכנה לפעולה כמו בהופעה.

אם תשמרו את הגיטרה מתחת למיטה, בתוך הארון וכן הלאה, רוב הסיכויים שהחשק ייפחת ואיתו גם המוטיבציה.

6. אל תתביישו ללמוד שירים חדשים לבד!

אחת הסיבות שבגללן אני נוהג ללמד טאבים כמה שיותר מהר היא בגלל מגוון האפשרויות שנפתחות בפני התלמידים ללמוד לנגן לבד כמעט כל שיר שמתחשק. הטאבים הם ללא ספק השיטה הנפוצה ביותר ללמוד שירים דרך האינטרנט ובאמצעותם אפשר להבין כיצד לבצע אקורדים שונים וגם פריטות סולו. חסרון אחד הוא שחייבים להכיר את המנגינה קודם לכן, זאת לעומת תווים שדרך הקריאה מספרים לנו על המקצב, המרווחים בין הצלילים, אורך הצליל ועוד!

אם אתם יודעים כמה אקורדים או מכירים את שיטת הטאבים, גשו לאינטרנט ותתחילו ללמוד שירים חדשים שאתם אוהבים! יותר זריקת מוטיבציה מזו לא תמצאו.

קצת על כותב המאמר : )

שמי אוריאל אטלס, אני מלמד גיטרה מזה ארבעה עשורים פלוס מינוס, גיטריסט קלאסי מקצועי ומעבד מוזיקלי.

אם בא לכם ללמוד לנגן ואזור ראשון לציון או רחובות נגיש לכם ומתחשק לכם לקפוץ, אשמח ללמד גם אתכם! מוזמנים ליצור איתי קשר ואספר לכם הכל על מהלך השיעורים ופרטים רבים נוספים.

מידע נוסף עלי תוכלו למצוא באתר בכרטיסיית אודות.

 

לפרטים התקשרו:

או מלאו פרטים ואחזור אליכם:

כתיבת תגובה